God morgon!

Det har varit en effektiv morgon, redan hunnit massor. Har äntligen beställt julkort som vi ska skicka ut. Hittade inga som jag tyckte om men nu hitta jag ett fint på önskefoto som jag har beställt. 10 dagar skulle de ta....känns lite nära inpå jul men de får ju gå.

Hållt på att klura med en text till en sak till Mattias 30 års present, blir nog en kul liten grej brevid :)

Malin har varit här oxå och ätit frukost och pratat lite inför vår tripp till Stockholm nästa vecka, ska bli så kul! Biljetterna är bokade så de är klart! Brödet blev föresten kanongott och såg precis ut som på bilden och det va ju så lätt, kommer jag göra igen, redan imorn faktiskt....tänkte baka en sats och ta med till mamma!

Receptet: (från alltommat.se)

Ingredienser

50 g jäst
5 dl mjölk
2 msk honung ( jag hade sirap istället)
1 msk salt
1 dl linfrö
5 dl rågsikt
7 dl vetemjöl ( Jag tog lite av de jag hade, bland annat grahamsmjöl istället för rågsikt)

1. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt 37°. Häll lite av mjölken över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av mjölken, honung, salt, linfrö, rågsikt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig tills den släpper skålens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.

2. Klä en långpanna, ca 30 x 40 cm invändigt med bakplåtspapper. Tryck ut degen i långpannan. Låt jäsa ytterligare ca 30 min. Jag förskärde med kniv ett rutmönster så att de skulle gå att bryta isär dem när de är klara.

3. Sätt ugnen på 225°. Grädda brödet i nedre delen av ugnen ca 15 min. Låt brödet svalna på galler.

Och du får detta resultatet:




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0